Proces Ra-4 (Informacje techniczne)

Proces RA-4 jest przewidziany do maszynowej, chemicznej obróbki kolorowych papierów fotograficznych.

Jak jest wykonany taki papier? Ma uszlachetnione, trwałe podłoże, które nie rozmaka w wodzie. Na nim jest nałożonych klika żelatynowych, cienkich warstw. Trzy najważniejsze dla powstawania obrazu warstwy zawierają komponenty, z których w procesach chemicznych powstają barwniki tworzące gotowe zdjęcie. Ponieważ jest to papier odwracalny w warstwie uczulonej na światło niebieskie powstaje barwa żółta, w uczulonej na światło zielone powstaje barwa purpurowa a w warstwie uczulonej na światło czerwone powstaje barwa niebiesko zielona. Gotową odbitkę wykonaną na takim papierze można zanurzyć w zimnej lub ciepłej (ale nie gorącej) wodzie i np. wypłukać a potem wysuszyć bez żadnego uszkodzenia zdjęcia.

Zdjęcie w postaci cyfrowej jest najpierw naświetlane na papier światłoczuły przy pomocy 3 laserów o trzech barwach podstawowych tzn. czerwonym, zielonym i niebieskim (RGB).

(* Obecnie już bardzo rzadko naświetla się odbitki optycznie, bezpośrednio z negatywów.)

(* W niektórych maszynach stosuje się naświetlanie matrycowe ale z uwagi na pewne niedoskonałości obrazu i ta metoda też jest w zaniku.)

Papier z naświetlonym obrazem trafia następnie do procesu RA-4.

Ma on 4 główne etapy:

1. Wywołanie obrazu

2. Odbielenie i utrwalenie obrazu

3. Wypłukanie zdjęć.

4. Wysuszenie

Aktywność procesu trzeba kontrolować i w razie potrzeby korygować. Zależy ona od stopnia regeneracji. Procesor (maszyna) kontroluje ilość i wielkość wywoływanych odbitek, przelicza to na metry kwadratowe i na bieżąco pompuje do tanków zaprogramowaną ilość odczynników chemicznych. Jeśli aktywność stanie się za niska lub za wysoka operator lub serwis może skorygować stopień regeneracji a doraźnie może być potrzebna ręczna interwencja i wzmocnienie lub osłabienie aktywności kąpieli w tankach, szczególnie wywoływacza. Dzięki takim staraniom biele są odpowiednio jasne a czernie głębokie. Decyduje to o kontraście zdjęcia i jest powiązane z wysyceniem kolorów.